IDEAL

Just nu sitter jag och äter lite rostade mandlar och skriver stödord, eller ja, mer stödmeningar haha, till mitt engelskatal som ska hållas imorgon. Det ska handla om reklam osv, och jag valde då att rikta in mig på det kroppsideal media skapar idag som lägger en sådan sjuk press på unga tjejer.. Jag själv känner den pressen jämt, att man måste se ut på ett visst sätt och vara smal och felfri osv, vilket jag tror att många av er också gör (?), så det kändes ganska så lätt att skriva om det, var bara att skriva utifrån en själv liksom. 
 
Man tror ju att de där smala modellerna som går på Victoria's Secret runway shows osv. är normala, hälsosamma och man tycker dom är helt perfekta. Men är dom så hälsosamma som dom kanske ser ut att vara? Lite information om VS modellernas dieter och träningsrutiner har spridits över internet och det sägs att 4 veckor innan den årliga runway showen måste de träna 4 timmar per dag, varje dag i veckan, nästan all föda som tas in ska vara i flytande form som tillexempel proteinshake osv. och de måste dricka 4 liter vatten varje dag. Dessutom, 24 timmar innan showen, gäller det att inte äta eller dricka någonting. De ska se så perfekta ut som möjligt just denna dag. Men varför på det här sättet? Ser man perfekt ut bara för att man nästan svälter sig? Varför är just det här perfekt? Jag har ingen aning om den här informationen är sann men aa, det är ju sjukt om det är det. Vad ger man egentligen för bild till alla unga tjejer som ser upp till de här supermodellerna och som så gärna vill se ut som dem. Jag skulle kunna döda för att få se ut som tillexempel Candice Swanepoel även fast jag vet om det här och vet att dom egentligen inte är hälsosamma, men varför? Candice väger mellan 50 och 55 kg och är 175 cm lång. Det är faktiskt inte hälsosamt och om vi skulle kolla hennes bmi (vet att det inte alltid stämmer men ändå) så ligger det mellan 16 och 17 och redan vid 19 anses man vara underviktig. Egentligen förstår jag mig inte på det här, att man måste se ut så för att man ska vara perfekt. Varför? Är det bara något vi fått för oss eller är det medias fel? Jadu.. Sjukt är det iallafall, och alla är faktiskt fina och helt perfekta på sina egna sätt. Jag säger inte att jag inte tycker att VS modellerna är snygga, för det tycker jag verkligen att dom är, och jag kommer nog iallafall inte än på ett tag sluta försöka tråna efter en liknande kropp bara för att jag är medveten om det här. Även fast det är svårt att ha i åtanke, tänk på att bara vara hälsosam och att må bra! Ni är fina! Kram! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback